0
Összesen:
0 Ft
0 Ft
Blog

A grafomotorika fejlesztése. Miért fontos a helyes ceruzafogás?

2021.06.14 09:59
Hamar Mária
Hamar Mária
Gyerekek rajzolnak egy nagy lapra

Az egyik cikkemben a finommotorikáról írtam. Most nézzük a grafomotorikát, ami az íráshoz szükséges képességeket jelenti, és a fejlett finommotorikára épül.

  • Az iskolában előbb vagy utóbb minden gyerek megtanul írni. Akkor miért kell már óvodás korban ennyit foglalkozni a finommotorikával, meg a ceruzafogással? – kérdezte tőlem egy szülő.

A megállapítás igaz, második osztályos korára a legtöbb gyermek megtanul írni. De sajnos nem minden gyermek, és az sem mindegy, hogy tanulás közben sikerélménye van, ügyesnek érzi magát, vagy küszködik, lemarad, és közben csökken az önbizalma.

Miért fontos a helyes ceruzafogás?

A legjobb, ha háromszög alakú ceruzákat vásárolsz gyermekednek, és ezen próbálja megtanulni a helyes ceruzafogást. Lehet kapni vastagabb, és vékonyabb változatban is, változó, hogy melyik válik be jobban a gyermeknél. Lényeges, hogy három ujjal fogja a ceruzát. Lehet látni felnőtteket, akik négy ujjal fogják a ceruzát, vagy vannak, akik a mutató és középső ujjuk közé szorítják a tollat és így írnak. Ki kell próbálni, és érezhető lesz a különbség. A mai oktatásban egyelőre nagy szerepe van az írásnak, ezért jó, ha gyermeked megtanul könnyen és gyorsan írni. Persze ehhez idő, sok gyakorlás, kitartás és jó ceruzafogás kell. Fontos még a megfelelő nyomaték, tehát ne legyen túl erős, ami látszik a következő oldalon is, vagy időnként még a papírt is átszakítja a ceruza hegye, de ne legyen gyenge sem, mert így alig látszik az írás.

A helyes ceruzafogás azért is fontos, hogy írás közben ne fáradjon el gyermeked keze, karja.

Kislány fest a falra

Néhány gyakorlati tanács:

Mindig a nagyobbtól haladunk a kisebb felé. Mit is jelent ez a ceruzafogással kapcsolatban?

- Először marokkrétát, zsírkrétát, aszfalt krétát érdemes gyermeked kezébe adni. Minél nagyobb felületen húzzon vonalakat, rajzoljon köröket, firkáljon. Figyeld meg, hogy eleinte a köröket alul fogja kezdeni. 6 éves korra kell rávezetni, hogy az órának megfelelő kettes számnál kezdje, mert az o betűt és társait is itt kezdi majd írni. Nem véletlen, hogy a gyermekek imádnak a falra firkálni a nagy felület miatt. Az én gyermekem 2,5 évesen a francia ágyon lévő lepedőt rajzolta össze filctollal, mire észrevettem. (Mondtam, hogy csodaszép, és eltettem emlékbe. Én nem figyeltem rá!). Érdemes csomagoló papírt adni nekik, vagy ezért jó az aszfalt, a járda. Először nem baj, ha marokra fogja ezeket az eszközöket, akár a ceruzát is.

Háromszög alakú ceruzákat használjatok.

- Ha nagyobb gyöngyöket fűztök, azt is három ujjal tudja megfogni.

- Amikor már nagy felületen jól boldogul, akkor érdemes kifestőket adni neki, amiben nagy és egyszerű figurák találhatók. Fokozatosan lehet rávezetni a három ujjas ceruzafogásra, ahogy erősödik és ügyesedik a keze, és az ujjai.

- Aztán következhetnek az írás előkészítő vonalak, a két vonal között maradás megtanulása. –Gyermeked a következő mondókára rajzoljon egy embert! (Talán te is emlékszel rá.)

Pont, pont vesszőcske (szemeket, orrot, szájat rajzolunk)

Készen van a fejecske (körberajzoljuk az eddigieket)

Kicsi nyaka (két rövid vonal)

Nagy a hasa (nagy kör a teste)

Készen van a török basa (két vonal a karja és két vonal a lába)

Balról jobbra írunk és olvasunk. Ezt már nagyon korán érdemes gyakorolni. Bármit nézegettek, vagy sormintát alkottok, rajzoltok, mindig balról jobbra haladjatok. A kártyákat, kisautókat is balról jobbra rakjátok ki. Ha felsoroljátok a látottakat, akkor is balról jobbra nevezzétek meg őket.

Ha gyermekednek nem jó a ceruzafogása, akkor érdemes a leírt módon visszamenni az előző fokozatokra, illetve erősíteni a finommotorikai képességeit. Erőltetni nem célszerű.