Néhány gyakorlati tanács:
Mindig a nagyobbtól haladunk a kisebb felé. Mit is jelent ez a ceruzafogással kapcsolatban?
- Először marokkrétát, zsírkrétát, aszfalt krétát érdemes gyermeked kezébe adni. Minél nagyobb felületen húzzon vonalakat, rajzoljon köröket, firkáljon. Figyeld meg, hogy eleinte a köröket alul fogja kezdeni. 6 éves korra kell rávezetni, hogy az órának megfelelő kettes számnál kezdje, mert az o betűt és társait is itt kezdi majd írni. Nem véletlen, hogy a gyermekek imádnak a falra firkálni a nagy felület miatt. Az én gyermekem 2,5 évesen a francia ágyon lévő lepedőt rajzolta össze filctollal, mire észrevettem. (Mondtam, hogy csodaszép, és eltettem emlékbe. Én nem figyeltem rá!). Érdemes csomagoló papírt adni nekik, vagy ezért jó az aszfalt, a járda. Először nem baj, ha marokra fogja ezeket az eszközöket, akár a ceruzát is.
- Háromszög alakú ceruzákat használjatok.
- Ha nagyobb gyöngyöket fűztök, azt is három ujjal tudja megfogni.
- Amikor már nagy felületen jól boldogul, akkor érdemes kifestőket adni neki, amiben nagy és egyszerű figurák találhatók. Fokozatosan lehet rávezetni a három ujjas ceruzafogásra, ahogy erősödik és ügyesedik a keze, és az ujjai.
- Aztán következhetnek az írás előkészítő vonalak, a két vonal között maradás megtanulása. –Gyermeked a következő mondókára rajzoljon egy embert! (Talán te is emlékszel rá.)
Pont, pont vesszőcske (szemeket, orrot, szájat rajzolunk)
Készen van a fejecske (körberajzoljuk az eddigieket)
Kicsi nyaka (két rövid vonal)
Nagy a hasa (nagy kör a teste)
Készen van a török basa (két vonal a karja és két vonal a lába)
- Balról jobbra írunk és olvasunk. Ezt már nagyon korán érdemes gyakorolni. Bármit nézegettek, vagy sormintát alkottok, rajzoltok, mindig balról jobbra haladjatok. A kártyákat, kisautókat is balról jobbra rakjátok ki. Ha felsoroljátok a látottakat, akkor is balról jobbra nevezzétek meg őket.
Ha gyermekednek nem jó a ceruzafogása, akkor érdemes a leírt módon visszamenni az előző fokozatokra, illetve erősíteni a finommotorikai képességeit. Erőltetni nem célszerű.
|