0
Összesen:
0 Ft
0 Ft
Blog

Gyermekem nem szeret rajzolni

2021.05.10 10:00
Hamar Mária
Hamar Mária
Anyuka rajzol kislányával

Az előző blog bejegyzésemben azt kértem tőletek, hogy küldjetek kérdéseket az iskolakezdéssel, az iskolára való felkészüléssel kapcsolatban. Íme az első kérdés:

Nagy csoportos óvodás gyermekem nem szeret rajzolni, nem jól fogja a ceruzát. Mi lesz így vele az iskolában?

Az első gondolatom, hogy fejleszteni kell a gyermek finommotorikai képességeit.

Mit is jelent ez a gyakorlatban?

A finommotorika elsősorban a kéz mozgását jelenti, de mint mindennek, ennek is a nagymozgások adják az alapját.

Tehát ne a ceruzával való színezést és rajzolást erőltesd, gyakoroltasd, mert gyermeked kezét, ujjait kell először ügyesíteni és erősíteni. Ehhez szükség van a váll, a hát, a könyök, a csukló helyes mozgására is.

  • Mozgassátok a nyakat előre-, hátra, fejdöntés előre, hátra, oldalra hajlítás, fejfordítás jobbra és balra
  • Döntsétek a törzset előre – hátra – oldalra, törzsfordítás jobbra és balra, törzskörzés
  • Húzzátok a vállakat előre és hátra, karemelés előre – hátra – oldalra, nyújtózások, Körözzetek a karokkal előre – hátra : páros karkörzés, azután malomkörzés egyre gyorsabb tempóban, majd visszalassulva. Ehhez van egy egyszerű mondóka is:
    Lassan forog a kerék, mert a vize nem elég. Gyorsan forog a kerék, mert a vize már elég. (ritmikusan, egyre gyorsulva)
  • Bal kézzel fogjátok meg a jobb könyökötöket, és az alkarotokat hajlítsátok előre és hátra, majd körözzetek vele. Ezután kézcsere.
  • Hajlítsátok a csuklót előre – hátra – balra – jobbra, körözzetek mindkét kézzel. A kézfejek lehetnek ökölben, vagy kinyújtva. Lehet összekapaszkodva is körözni.
  • Nyissátok és zárjátok az ujjaitokat, körözzetek az ujjakkal, hüvelykujjal érintsétek meg a többi ujjat mutatóujjtól a kisujjig, és vissza.
  • Lehet kezdeni az ujjak nyitogatásával. Tedd ökölbe a gyermek kezét, és a következő mondókára nyitogasd ki az ujjait! Ha megtanulja, már egyedül is tudja.

Hüvelykujjam mustáros,
mutatóujjam mézes
középső ujjam lekváros,
gyűrűs ujjam krémes
Hát a kicsi tiszta maradt?
Dehogy tiszta, ő is ragad!

  • Rajzoljon az ujjával homokba vagy lisztbe! A betűkkel és számokkal is lehet így ismerkedni, ha érdeklődő a gyermeked. A papíron látható számot, betűt rajzolja bele a homokba, vagy lisztbe, amit egy tepsibe vagy tálcába öntesz.
  • Utánozzatok kézfejjel! - Minek az árnyékát, vagy mozgását látod?- kígyó, hernyó, halacska, pillangó, madár
Gyerekek nyújtanak jóga matracon

A legjobb játék a finommotorika fejlesztésére a LEGO. Szerencsére ez már nem csak a fiúk játéka, nagyon sok lányoknak szóló LEGO játék is van. Előnye, hogy a kézügyességen kívül fejleszti gyermeked logikus gondolkodását, a megfigyelőképességét, a memóriáját, a szem-kéz koordinációját. Először neked kell megtanulnod legózni, hogy megtaníthasd gyermekednek. Amikor már rájön a logikájára, nagyon fogja szeretni.

De jók a különböző méretű és alakú építőkockák is, az építhető sínek a vonatoknak.

A gyurmázás kifogyhatatlan lehetőségeket rejt, nagyon sokféle kapható, illetve otthon is készíthető. Különböző figurákat, fákat, tárgyakat lehet gyurmából készíteni. Az olló használatát is lehet közben gyakorolni. A hosszúra sodort gyurma csíkokat fel lehet vágni kisebb darabokra ollóval.

Az ollóval bánni kezdetben nem könnyű. De erősödik vele a gyermek kézcsontja, ügyesednek az ujjai, ami az írás tanulását segíti majd az iskolában. Nem kell attól félni, hogy elvágja vele a kezét. Lekerekített végű, kis vagy közepes méretű ollót kell választani. Kapható olló balkezeseknek is. Gyakorlás céljából a gyurma és a főtt tészta nyírása után, legjobb a reklám újságokat használni. A tárgyak körvonalait először elég csak nagyjából körbe vágni, azután lehet egyre pontosabban a körvonalak mentén. Az így kivágott képeket különböző szempontok szerint lehet rakosgatni vagy ragasztani ( képeket készíteni belőlük).

Lehet csoportosítani: gyümölcsök, zöldségek, ruhák, szerszámok, gépek stb. Számoláshoz használni: több, kevesebb, egyenlő halmazokat kialakítani. Tegyen hozzá és vegyen el belőle.

Udvari játékok közül jó a frizbi, a horgászós játékok, a célbadobós játékok, a gyerekeknek készült műanyag bowling és teke, az egyensúlyozós játékok ( fakanálon, pingpong ütőn vinni egy pingpong labdát), és a homokozó.

De vannak hétköznapi tevékenységek, amelyek fejlesztik a kézügyességet és beépíthetők a napi rutinba:

  • Tanítsd meg gyermekedet jól kezet mosni hagyományos szappannal! Ne csak a tenyereit dörzsölje össze, hanem a kézfejeit is mossa meg körkörös mozdulatokkal. A vizes szappant kézben tartani nem könnyű feladat! A kézfejeket jól megtörölni, szintén fontos.
  • Ruhák csipeszelése mosás után. Már a szennyes ruhák szétválogatása is fejlesztő hatású, a csippentő mozdulat gyakorlása a ceruzafogás, az írás előkészítéséhez járul hozzá. De lehet csipeszelni képeket, plüssöket, lufikat, szalagokat, cukrokat is a szárítóra vagy egy zsinegre.
  • Hagyd, hogy gyermeked segítsen a sütésben és főzésben! Így kétszer annyi ideig tart, de közben ügyesedik a keze, és nő az önbizalma, hiszen értékeset alkot. A kettőtök kapcsolatára is jó hatással lesz, mert elfogadod a segítségét.
  • Tanítsd meg önállóan öltözködni! A ruhadarabok felvétele, begombolása, cipzározása, a cipők befűzése, bekötése mind finommotorika, fejleszti a kéz és ujjak mozgását. Ezek a tevékenységek a szociális éréséhez is fontosak. Nem mindegy, hogy mennyi idő alatt tud majd felöltözni szünetben, vagy tornaóra után. Ha mindig ő lesz az utolsó, azt kudarcként fogja megélni.

Remélem tudtam segíteni. A későbbiekben a helyes ceruzafogás kialakításához is adok tanácsokat.

Továbbra is várom a kérdéseket!