0
Összesen:
0 Ft
0 Ft
Blog

Hogyan ügyesíthetjük a beszédszerveket

2021.03.29 14:14
Hamar Mária
Hamar Mária
Kislány artikulál

Az előző blog bejegyzésben az iskolai felkészülés fontosságáról beszéltem. Három területet emeltem ki, a nagymozgásokat, a beszédet, és a szociális érettséget.

Nézzük meg egy kicsit alaposabban a beszédet. Az utóbbi években nőtt a beszédhibás gyermekek száma és a megkésett beszédfejlődésű, három éves korban még nem beszélő gyermekek létszáma is. Az okok között első a mozgás szegény életmód. Most joggal kérdezheted, hogyan jön a beszédhez a mozgás. Minden fejlődés alapja a nagymozgás, ez hatással van minden terület későbbi fejlődésére, az idegrendszer érésére. A következő az élő beszéd háttérbe szorulása. Gyermeked a beszédet utánzás útján sajátítja el, elsősorban tőled, a körülötte lévő felnőttektől és gyerekektől. Nem véletlen, hogy a mindennapi, élő mesélés, meseolvasás fontosságát még reklámozták is a tv-ben. Ha gyermeked kevés élő beszédet hall, nehéz dolga van!

Keveset rágunk. A száj körüli izmokat a rágás is erősíti. A mai étkezési szokásaink ezt is háttérbe szorították, sok pépes dolgot eszünk. Egy hét éves kislány meglátta a kutyánk jutalomfalatját, és azt mondta, ő is szívesen enne ilyet. Én elképedve kérdeztem: - Kutyakaját? – Nem! Ember kaját, ami ugyanilyen kemény, és lehet ropogtatni!- jött a válasz. Nekem hirtelen csak a nyers sárgarépa és a karalábé jutott eszembe, ami nem a hétévesek kedvence, majd némi gondolkodás után felötlött bennem a mézes szezámmagos keksz, ami tényleg úgy ropog, mint az említett jutalomfalat.

Néhány gyermeknél hallásprobléma áll a beszédhibák hátterében. Gondot okozhat a megnagyobbodott mandula is. Érdemes konzultálni a gyermekorvossal és a fül-orr-gégésszel.

Öt éves korig nem kell javítani a beszédhibákat. Elég, ha csak helyesen megismétled a szót, minden feltűnés nélkül. Nem szabad kihangsúlyozni, hogy gyermeked nem jól mondja, mert ez beszédfélelmet alakíthat ki, vagyis egyre kevesebbet fog beszélni, mert azt érzi, hogy ügyetlen. Mindig tisztán beszélj gyermekeddel, már csecsemő korában is. Ne beszélj sejpítve, ne torzítsd el a szavakat, mert kicsi még, és aranyos. Logopédus, vagy enyhébb tünetek esetében nyelv és beszédfejlesztő pedagógus segítségét is ekkortól érdemes kérned. Sajnos nagyon kevés logopédus dolgozik, pedig nagy szükség lenne rájuk, ezért intézményesen, az óvodákban, csak az iskola előtt álló gyerekek beszédfejlesztését végzik. Sok gyerek beszédhibásan megy iskolába, ami nehezíti az írás és olvasás elsajátítását.

De szülőként te is tudod segíteni gyermekedet, hogy minél tisztábban beszéljen.

Hogyan ügyesíthetjük a beszédszerveket óvodás korban?

Arc- és ajakizom-erősítő gyakorlatok gyerekeknek

  • Trombitáljunk! Fújd fel az arcodat, majd apró ütögetéssel préseld ki belőle a levegőt!
  • Szorítsd az ajkaddal! Vegyél a szádba, az ajkaid közé egy hosszabb gumicukrot, és próbáld megtartani, miközben anyukád megpróbálja elvenni tőled! Ismételd meg úgy, hogy a fogaid között tartod a gumicukrot. Vigyázz, elharapni nem ér!
  • Ropi rágcsálás! Vegyél a szádba egy ropit, és úgy edd meg, hogy a kezeddel ne érintsd meg! Csak a száddal és a fogaddal húzd egyre beljebb, amíg el nem fogy. Először csak rövid ropival próbálkozz, majd egyre hosszabbal.
  • Evés-ivás szívószállal! Minden nap szívószállal igyál! De ne csak vizet vagy teát, hanem valami jó sűrű dolgot, gyümölcsturmixot, joghurtot, tejbegrízt, főzeléket is.
  • Rágózz ügyesen! Tudod, a rágót nem szabad lenyelni! Próbáld meg egyre több ideig rágni. Csak csukott szájjal illik rágózni, de otthon a tükör előtt lehet nyitott szájjal csámcsogva is. Nem szép látvány, de otthon lehet buborékot is fújni a rágóból. Ha nagyra fújod és kipukkan, lehet, hogy az orrodra ragad. Szóval, csak ügyesen!
  • Nyalókázz! Lehet, hogy a szüleid nem örülnek neki, de nyalókázni jó. Kinyújtott nyelvvel nyald, úgy, mint a fagyit! Ha sokat gyakorlod, biztosan ki tudod mondani az l hangot is, ha eddig nem sikerült.
Kislány nyalókával

Fúvó gyakorlatok:

  • Vigyázz forró! - Ha forró a tea, vagy a leves, próbáld ügyesen fújni, hogy hűljön egy kicsit! De az is elég, ha csak elképzeled.
  • Hú, de hideg! - Ha fázik a kezed, lehelj rá (h hang), hogy melegebb legyen! Itt is elég, ha csak elképzeled.
  • Fújd a gyertyát! Jó játék a gyertya fújás is. Fújd el egy levegőre! Minél több gyertya ég egyszerre, annál nehezebb elfújni egy levegőre. Gyertyaláng lebegtetés: Egy gyertyát gyújtsatok meg. Úgy kell fújnod a lángot, hogy ne aludjon el, csak kisebb legyen, majd nagyobb. Ehhez óvatosan, kevés levegővel kell fújnod, többször egymás után. Ezzel az erős és gyenge fújással tudsz vattapamacsot, vagy tollpihét is fújni az asztalon.
  • Mérges cica! - Biztosan láttál már mérges cicát, amelyik haragosan fúj egyet! Vegyél nagy levegőt és f hanggal fújd ki a levegőt egymás után többször. Közben karmolhatsz is a levegőbe.
  • Buborékfújó! – Megunhatatlan játék a szappanbuborék fújás. Bárhol játszhatod. Az udvaron, a lakásban vagy a fürdőkádban is.
  • Fújd szívószállal! Fújj buborékokat szívószállal egy pohár vízbe! Készíts akadálypályát egy dobozban, az asztalon, vagy a parkettán, és a járatban fújd végég a pingpong labdát egy szívószállal. (Szívószál nélkül is próbáld ki!) Ha nagyon ügyes vagy, szívd fel a szívószálra a pingpong labdát, és próbáld megtartani, majd egyik edényből áttenni a másikba.

Ezek a gyakorlatok nagyon jól erősítik és ügyesítik gyermeked szájizmait! Ha gyermeked tisztán beszél, akkor is jó móka ezeket a gyakorlatokat kipróbálni. Hasznos időtöltés, amit kevés gyakorlás után egyedül is végezhet. (kivéve a gyertya!)

A lényeg a napi többszöri, változatos, játékos gyakorlás. Próbáljátok meg beépíteni a napi rutinba, akkor hosszú távú lesz a hatása. Jó játékot, kellemes együttlétet kívánok nektek.

A következő cikk szerdán jelenik meg.