Az elmúlt időszak sok szülőt állított nehéz helyzet elé: otthonról dolgozva, távmunkában, a gyermek leggyakrabban azt látta: apát/anyát, esetleg mindkettejüket teljesen lefoglalja valami kütyü! A kicsik egyébként is már születésüktől fogva szinte mágikus vonzalmat éreznek a képernyők és a villódzó, színes kijelzők iránt: érdekesek, lehet nyomkodni, játszani rajtuk, színes-szagos-hangos, és a szülők is rengeteget foglalkoznak velük. Persze, hogy ők is ezt akarják! És a XXI. században általában meg is kapják: ezt sok szülő nem tartja már tabunak.
Emlékezzenek vissza arra, amikor Önök, szülők voltak gyermekek: a televízió ugyanígy elbűvölte az akkori kicsiket, és a szülőknek az volt a legnagyobb dilemmájuk, mennyit engedjék tévézni a kicsiket (mondjuk a kevés csatorna és gyerekműsor miatt ez talán kisebb dilemma volt, mint manapság, amikor komplett mesecsatornák állnak rendelkezésre). És most, a tévé mellé becsatlakozott minden, aminek képernyője, kijelzője van, és a gyerek figyelmét azonnal magára vonja, és amiket a köznyelv gyűjtőnéven „kütyüknek” nevez. A dilemma nagyon is mai: mennyi időt tölthet képernyő előtt az óvodáskorú kisgyermek? Engedjem-e a gyermekemet számítógépes játékokat játszani, hagyjam-e, hogy tévézzen a kicsi, és ha igen, mennyi lenne az optimális idő? És a dilemma a későbbi életkorokban még nehezebbé válik.
Jelen cikkben most a 3- 7 éves korosztályra fókuszálok.
Szedjük össze akkor a lehetséges előnyöket:
- kétségtelen, hogy a virtuális világ hosszasan leköti a gyermek figyelmét, így a szülő értékes időt nyerhet, míg a gyereket lefoglalja a tévé, tablet, számítógép. Jól jön ez hosszabb utazáskor, várakozásnál is, amikor hamar elunja magát a kicsi, nyűgös lesz, de a szülő telefonja, tabletje gyors és biztos megnyugvást hoz.
- a gyerekek a fejlesztő játékok által némi plusz képességre tehetnek szert, például angol szavakat tanulhatnak, egyes reflexeik fejlődhetnek, stb.
- nem elhanyagolható szempont az sem, hogy lesz közös témája a többi kispajtással, akik szintén ugyanazokat a népszerű gyerekműsorokat nézik, ugyanazokkal a netes játékokkal játszanak, szóval mondhatjuk, hogy a gyerek „halad a korral”.
Ha mindezekkel egyet is értünk, nézzük meg azt is, mi az ára mindennek.
Mik a hátrányai a túl sok virtuális térben eltöltött időnek:
- A mesenézés leállítja a gyerek belső képalkotását, vagyis a képzeletét, fantáziáját „blokkolja” arra az időre, amíg a tévé vagy tablet előtt ül. Mindazt gátolja, ami egy egészséges kisgyermekben egész nap belső történésként zajlik, vagyis hogy a fantáziáját használva történeteket, meséket talál ki, azokat eljátssza, felépíti, lerajzolja.
- Azonnali visszajelzésekhez és jutalmakhoz szoktatja a gyereket, így a kivárás, a türelem és az önkontroll képessége nem tud megfelelően fejlődni.
- Nagyon nagy az esélye a hozzászokásnak: a függőség hamar kialakul! És akkor már a gyereket szinte semmi más nem fogja érdekelni, csak a telefon, tablet, számítógép. Ezt onnan lehet felismerni, hogy a gyerek követeli ezeket a játékokat, lényegében csak erről beszél, és ha korlátozzuk ezekben, elvesszük tőle a telefont, tablelet, gépet, akkor dühös, vagy egyenesen agresszív lesz.
- Ebből következik, hogy a sokat gépező kisgyerekeket a klasszikus játékok egy idő után elkezdik untatni, nem érdeklődnek a társasjátékok, építőkockák, rajzolás iránt, azokat már unalmasnak találják. Ezáltal mindazok a képességek, amiket a klasszikus gyermekjátékok, asztali társasok, kirakók fejlesztenek, nem tudnak a megfelelő mértékben kifejlődni, mivel azokat a virtuális társaik nem képesek kialakítani. Még akkor se, ha fejlesztő játékoknak hirdetik magukat!
- Sok, gyerekeknek hirdetett játék és tévéműsor pedig kifejezetten agresszív tartalmú, amely a gyermek agresszív tendenciáit felerősíti, komoly problémákat okozva ezzel a kortársakhoz vagy akár a felnőttekhez való viszonyulásukban.
- Hosszabb távon kimerültség, rémálmok, rossz kedélyállapot, zaklatott lelkiállapot is felléphet a már „kütyüfüggő” gyerekeknél, ami azonnali beavatkozást igényel, képernyőmegvonás formájában.
|